نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

نقطه کانونی جزو یکی از فاکتورهای اساسی در طراحی داخلی اتاق خواب می باشد.
نقطه کانونی اولین جایگاهی بوده که در دیدگاه مخاطب خود نمایی کرده و به عنوان نقطه تاکیدی اتاق خواب و منزل به حساب می آید. چیدمان سایر وسایل سرویس خواب و مبلمان بر اساس این نقطه انجام می شود از این رو باید در مشخص کردن درست نقطه کانونی توجه و دقت فراوانی داشته باشید.
همانطور که می دانید به طور طبیعی چشم انسان وارد هر محیطی که می شود به دنبال یک الگو و نظم حاکم بر آن محیط می گردد و در صورت نبود هماهنگی و نحوه درست چیدمان بیننده احساس کلافگی کرده و احساس خوشایندی نخواهد داشت.
نقطه کانونی اگر به درستی انتخاب شود شرایطی را محیا می سازد که به آن دسته از اجزای دکوراسیون خانه که مورد توجه و علاقه شما بوده تاکید بیشتری کند و سایر وسایلی که اهمیتی برای دیده شدن ندارند از حیطه جلب توجه افراد دور بمانند. 

 

ایجاد نقطه کانونی در اتاق خواب

 

همانطور که می دانید در هر اتاق خواب، سرویس خواب اعم از تخت خواب، کمد و قفسه بندی، میز آرایش و ... و همچنین تعدادی عناصر ثابت مانند در و پنجره و ... وجود دارد و در هنگام چیدمان باید به همه این عناصر توجه شود. نقطه کانونی ارتباطی با ابعاد و سایز لوازم ندارد و می توانید یک تخت خواب، مبلمان یا آینه فانتزی کوچکی باشد.

 

نقطه کانونی در دکوراسون خانه

 

بهترین مکان تخت در اتاق خواب

 

گردآوری امکانات به گونه ای که سبب انتقال احساس آرامش شود مهم ترین عامل است. در اتاق خواب محل قرار گیری تخت بسیار مورد اهمیت بوده و نقطه کانونی هر اتاق خواب می باشد زیرا بخش اعظمی از دکوراسیون داخلی اتاق خواب وابسته به مدل و نحوه چیدمان تخت خواب است.

محل قرار گرفتن تخت تاثیر بسزایی در احساسات، عواطف و آسایش افراد دارد. به طور مثال کسانی که از اعتماد به نفس نسبتا بالایی برخوردار هستند برایشان تفاوتی ندارد که در کدام قست اتاق بخوابند اما افراد مظطرب و آشفته ترجیح می  دهند در کنار دیوار بخوابند.

تخت خواب را باید در جایی قرار داد که از در ورودی اتاق امکان دید مستقیم به آن وجود نداشته باشد. معمولا دو دیوار متصل به در ورودی جای مناسبی برای تخت نیستند.

تخت خواب باید در جایگاهی قرار گیرد که در هنگام ورودبه اتاق در دید مستقیم نباشد. بهترین مکان برای تخت خواب جایی بوده که سبب انقال آرامش به افراد شود و بهتر است پشت تخت پنجره، در یا کمد نباشد زیرا ثبات و آرامش افراد به هم می خورد.

ابعاد تخت خواب باید با اندازه اتاق متناسب باشد و در حد امکان 60 یا 57 سانتی متر فضای باز در اطراف تخت خواب وجود داشته باشد.

میدان دید از روی تخت خواب باید به گونه ای باشد که فرد احساس خفگی نکند. بهتر است فرد بتوانند از روی تخت از فواصل دور و از طریق پنجره دید به بیرون داشته باشند و برای احساس امنیت باید از روی تخت بتوانند عناصر مختلف اتاق خواب مانند در ورودی، کمد ها و ... مشاهده کند. به طور کلی تخت خواب باید در جایگاهی قرر گیرد که کامل ترین و عالی ترین میدان دید را داشته باشد.

بهتر است سر فرد در هنگام خواب به طرف شمال اتاق قرار گیرد و وضعیت نسبت به نور چراغ، در و پنجره به گونه باشد که از آرامش و راحتی فرد کاسته نشود. لازم به ذکر است اگر در اتاق خواب بیش از یک تخت وجود دارد موقعیت هر یک از تخت ها نسبت به هم حائز اهمیت می باشد. لازم به ذکر است در اتاق خواب های کوچک، تخت خواب دو طبقه جایگزین مناسبی بجای دو عدد تخت بوده و فضای کمتری را اشغال می کند.

 

 

رایج ترین نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی خانه 

 

  • چشم انداز ها و پنجره ها: چشم انداز ها یک انتخاب ایده آل و آسان برای نقاط کانونی بوده و به طور طبیعی چشم ها جذب این نقاط می شوند. اگر همچین شرایطی برای شما حاکم است اجازه دهید تا جایی که امکان دارد پنجره ها بزرگ و پوشیده باشند.

 

نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

 

 

  • شومینه ها: شومینه می تواند نقطه برجسته و ستاره منزل باشد. به گونه ای که محل نشیمن دور آتش تنظیم شود جلوه و نمای جذابی به دکوراسیون داخلی منزل می بخشد. برای نمای بیشتر بهتر است از یک تابلو یا قطعه هنری برجسته در دیوار بالای شومینه استفاده شود. 

 

  • ساخت قفسه، سقف طاقدار و دیوار زاویه ای: اگر هدفمند و متناسبل با عوامل زیبایی شناختی طراحی شوند بسیار کارآمد و موثر می باشند.
    با ایجاد یک محل نشیمن در اطراف قفسه شروع کنید و مطمئن شوید سبک هدفمند شما متناسب با زیبایی شناختی است.

 

 

نقطه کانونی خود را بسازید

 

  • دیوار تاکیدی: دیوار تاکیدی یک نقطه کانونی بسیار ایده آل می باشد. به طور کلی اگر هیچ گونه ویژگی داخلی برای کار وجود نداشته باشد، دیوار تاکیدی را می توان در دیوار ورودی بیرونی اتاق ایجاد کرد. اگر از رنگ های جذاب  یا تصویر زمینه زیبا استفاده کنید بسیار جلب توجه می کند.

  • آثار هنری:  قطعه ای از یک آثار هنری یا یک آینه زیبا با قابی جذاب می تواند به تهایی نقطه کانونی یک اتاق باشد.قطعه ای از آثار هنری یا یک آینه میتواند نقطه کانونی یک اتاق را به تنهایی به دوش بکشد. لازم به ذکر است باید از نور پردازی تکیدی برای برجسته کردن بیشتر قطعه استفادکنید.

  • کاشی و پنل ها: به طور معمول استفاده از یک کاشی با رنگ چشم گیر و طرحی جذاب بسیار استاندار و مناسب برای نقطه کانونی می باشد.

 

 

نقطه کانونی در دکوراسیون خانه

 

 

 

  • مبلمان: مبل ها یکی از ساده ترین و بهترین نقاط کانونی می باشند که با نحوه صحیح چیدمان، بهترین تاثیر را در دیزین و دکوراسیون داخلی دارد.

 

شناخت تله ها در هنگام ایجاد نقطه کانونی

 

  • فراموش کردن قاب بندی منطقه: اگر اتاق دارای نقطه کانونی هم باشد باز هم باید به جزئیات اضافی توجه شود تا نقطه کانونی اصلی بیشتر جلب توجه کند. از این رو عناصر طراحی اضافی باید به اطراف نقطه کانونی اضافه شود.

  • رها کردن نور: هر نقطه کانونی باید منبع نور مخصوص خود را داشته باشد تا سبب جلوه و نمای بیشتر شود.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد