هفته اول بارداری

1

این هفته از نخستین روز در انتهای عادت ماهانه شما محاسبه می شود و در واقع شما هنوز باردار نمی باشید. متخصصین زنان و زایمان این روش را دقیق ترین روش برای هفته های بارداری می شناسند در حالی که متخصصین جنین شناسی از روز لقاح، هفته های بارداری را محاسبه و روزهای آن را تخمین می زنند.

هفته اول بارداری، دوره باروری محسوب می شود. بدن در دوران عادت ماهانه با مجموعه ای پیچیده از هورمون ها روبه رو خواهد شد که نتیجه ی آن تخمک گذاری است. بزرگ ترین سلول بدن انسان تخمک می باشد که به اندازه ی کرک هلو است. از آخرین روز عادت ماهانه تقریبا دو هفته زمان لازم است، تا تخمک گذاری انجام شود در این زمان تخمک از تخمدان آزاد شده و تا 24 ساعت آینده می تواند زنده بماند بنابراین زمان دقیق برای باردار شدن، از اتمام دوره عادت ماهانه و درست در زمان تخمک ‌گذاری می باشد. این درحالیست که اسپرم می‌تواند به مدت 3 الی 4 روز زنده بماند. بارداری زمانی اتفاق می افتد که تخمک به وسیله یک اسپرم بارور گردد و در این هنگام گروهی از سلول ها شروع به ساختن هویت مستقل و منحصر به فرد خود می کنند. باروری در لوله فالوپ رخ می دهد، درست در زمانی که پوشش داخلی رحم یک محیط ایده آل را برای بارور کردن تخمک و تبدیل آن به جنین فراهم کرده است، در صورتی که باروری صورت نگیرد، پوشش اندومتر رحم در عادت ماهانه بعدی فرو می ریزد.

روش محاسبه زمان تخمک گذاری:

تاریخ آغاز عادت ماهانه بعدی خود را از عدد 12 و 16 کم کنید، در فاصله ی این چهار روزی که به ‌دست می آورید، تخمک ‌گذاری انجام می شود.

در هفته اول بارداری، نشانه های ابتدایی بارداری به زودی بروز نخواهد کرد و تغییراتی که در بدن شما در حال ایجاد شدن می باشد قابل احساس نیست. در واقع اولین نشانه از بارداری عقب افتادن عادت ماهانه است که معمولا بانوان آن را از هفته های سوم و چهارم بارداری متوجه خواهند شد. با این حال نشانه هایی در اولین هفته بارداری وجود دارد که در برخی از بانوان آشکار می شود مانند: حساس شدن و درد سینه ها، حالت تهوع، تکرر ادرار و خستگی.

 

هفته اول بارداری

 

علامت های مهم

حساس شدن سینه ها

در همان هفته اول به دلیل تغییرات هورمونی سینه های شما متورم می شود و احساس سنگینی در آن ها خواهید کرد. همچنین به تماس نیز حساس خواهند شد.

تکرر ادرار

در دوران بارداری با افزایش حجم خون، فعالیت کلیه ها نیز بیشتر می شود و با بزرگ شدن رحم، فشار بر روی مثانه افزایش می یابد در نتیجه تکرر ادرار خواهید داشت.

خستگی

 یکی از علایمی که بیشتر از بقیه حس می شود، احساس خستگی و خواب آلودگی است. این احساس به دلیل افزایش سطح پروژسترون می باشد.

واکنش به خوراکی‌ها

به دلیل تغییرات هورمون ها امکان عوض شدن ذائقه شما نیز زیاد می باشد و شاید به برخی از خوراکی ها علاقه ی بیشتری نشان دهید و از برخی متنفر شوید.

تغییرات خلقی

و باز هم به دلیل تغییرات و افزایش هورمون ها، به خصوص پروژسترون، حساسیت های عاطفی هم چون زود رنج شدن، به سراغ شما خواهد آمد.

توصیه می شود برای باردار شدن برنامه ی منظم و خاصی را پیش رو داشته باشید. به طور مثال مدتی قبل از باردار شدن مصرف کافئین خود را کاهش دهید و اگر سیگار و مشروب مصرف می کنید، آن ها را کنار بگذارید (این نکته برای آقایان هم توصیه می شود). همچنین خود را به وزن مناسب و سالمی برسانید و بدن خود را تقویت کنید به طوری که کمبودی از ویتامین ها و عناصر لازم برای تغذیه جنین نداشته باشید.

نحوه محاسبه سن بارداری

سن بارداری از نخستین روز در انتهای عادت ماهانه شما محاسبه می گردد، نه از روزی که لقاح انجام شده است. این محاسبه به دلیل آن است که دوران عادت ماهانه را از اولین روز خونریزی در نظر می گیرند.

 - بارداری IVF (لقاح مصنوعی): چهارده روز، به روز انتقال جنین باید اضافه شود.

- دوران عادت ماهانه منظم: 11 الی 21 روز بعد از آخرین روز عادت ماهانه را لقاح تخم و شروع رشد جنین در نظر گرفته می شود.

- دوران عادت ماهانه نامنظم: در این مورد تعیین سن دقیق بارداری مشکل می باشد، خصوصا اگر تاریخ آخرین روز عادت ماهانه فراموش شده باشد. تنها با مراجعه به پزشک و انجام سونوگرافی با توجه به بزرگی و کوچکی اندازه جنین توسط پزشک تخمین زده می شود.

در هنگام آزاد شدن تخمک فولیکول های به جا مانده به جسمی زرد تبدیل می شود، که دارای ساختاری از اندوکرین است و باعث افزایش ترشح پروژسترون می گردد با این عمل دیواره رحم برای لانه گزینی در صورت وجود تخم آماده می شود. برای انجام عمل لقاح، از آغاز تخمک گذاری فقط 24 ساعت زمان وجود دارد در این هنگام تخمک برای ملاقات با اسپرم به سمت لوله فالوپ درحال حرکت است اگر لقاح انجام شود، سلول تخم در دیواره رحم جای خواهد گرفت و در غیر این صورت تقریبا دو هفته بعد از عمل تخمک گذاری، جسم زرد دو هورمون استروژن و پروژسترون را به سمت پایین می کشد و دیواره رحم شروع به فرو ریختن می کند. این زمان، شروع خون ریزی و عادت ماهانه می باشد.

 

شرایط مادر در هفته اول بارداری

افزایش دمای بدن

از دیگر نشانه ‌های مهم تعیین زمان تخمک گذاری بالا رفتن دمای بدن می باشد. در هنگام تخمک‌ گذاری دمای بدن در حدود نیم درجه افزایش می یابد زیرا با آزاد شدن تخمک سطح هورمون پروژسترون نیز در بدن بالا می رود. یک الی دو روز زمان می برد تا سطح پروژسترون به جایی برسد که باعث افزایش دمای بدن شود و با توجه به اینکه طول عمر تخمک 24 ساعت می باشد بنابراین وقتی دمای بدن بالا رفت، فرصت برای باردار شدن از دست رفته است. پیشنهاد می شود هر روز صبح بعد از خواب و در زمان های مختلف بعد از عادت ماهانه به وسیله ی دماسنج دمای بدن خود را اندازه بگیرید و این کار را برای چندین ماه تکرار کنید تا بتوانید با طراحی نمودار، الگوی تشخیص افزایش دما را به دست بیاورید. با کمک این الگو می توانید زمان تخمک گذاری خود را تعیین کنید.

 

مراجعه به پزشک

آماده کردن بدن برای باردار شدن از مهم ترین نکات می باشد. قبل از اقدام به بارداری می بایست تست‌هایی از قبیل پاپ اسمیر، معاینه پستان، معاینه لگنی، معاینه شکم، تست‌های غربالگری و آزمایش خون (برای بررسی آنتی بادی های خاص مانند CMV  یا توکسوپلاسموز) انجام شود. با انجام این آزمایشات و معاینات متوجه می شوید که آیا بدن شما آمادگی باردار شدن را دارد یا نه، و اگر بیماری خاصی داشته باشید فرصت درمان آن را پیش از بارداری خواهید داشت.

بیماری هایی که حتما باید قبل از بارداری بررسی و درمان شود: پولیپ، کیست، کم‌کاری، پرکاری تیروئید و فیبروئید شدید و ...

مصرف دارو نیز باید زیر نظر پزشک انجام شود، به دلیل اینکه اکثر داروها بر روی جنین تاثیر منفی دارند.

 

استرس ممنوع

نگرانی و استرس تاثیر منفی در باردار شدن دارد و حتی در بعضی مواقع مانع باردار شدن خواهد شد.

گرمای زیاد ممنوع

گرمای زیاد باعث کاهش اسپرم و پایین آمدن عملکرد آن می شود.

انواع داروها ممنوع

داروهای گیاهی هم در کنار هم نوع شیمیایی شان ضررهایی برای جنین و دوران بارداری خواهد داشت از این رو برای مصرف این داروها نیز از پزشک خود مشورت بگیرید.

تمرکز روی شکم

با تمرکز بر روی حرکات ورزشی، شکم و کمر خود را برای بارداری راحت آماده کنید و همچنان مشورت با پزشک را در هر مورد فراموش نکنید.

رژیم غذایی در بارداری

تغذیه در دوران بارداری علاوه بر تاثیر گذاشتن بر سلامت کودک، روی سلامتی آینده خودتان نیز تاثیرگذار است.

برخی از بانوان هفته های اول بارداری خود را با حالت تهوع و کاهش اشتها آغاز خواهند کرد در نتیجه بدن آن ها با کم آبی روبه رو خواهد شد. توصیه می شود در این دوران از خوردن نوشیدنی ها به خصوص آب غافل نشوید.

  

آمادگی پدر و مادر برای بارداری

هرچه از نظر جسمی و روحی آمادگی لازم برای بارداری را داشته باشید، دوران راحت تری را سپری خواهید کرد.

قرص های ضدبارداری با ایجاد تغییراتی در ترشحات هورمونی از تخمک گذاری جلوگیری می کنند بنابراین برای بارداری حتما باید پیش از اقدام، مصرف این قرص ها را قطع کرده و به بدن تان اجازه دهید استراحت کند تا هورمون ها به حالت طبیعی خود بازگردند و روند تخمک گذاری دوباره آغاز شود. توصیه می شود حداقل دوماه قبل از اقدام برای بارداری این قرص ها را کنار بگذارید و برای مصرفشان نیز حتما از پزشک مشورت بگیرید.

برای اطلاع از باردار بودن می توانید از بی بی چک استفاده کنید ولی هیچ وقت آن را حدس نزنید. حدس زدن اینکه باردار هستید یا نه ، شما را نا امید می کند. با توجه به راهنمای بی بی چک از آن استفاده کرده و اگر جواب آن مثبت بود برای اطمینان بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

برای به دنیا آوردن فرزندی سالم و دوران بارداری راحت به مراقبت های پیش از بارداری بسیار توجه کنید. شما می توانید این مراقبت ها را سه ماه قبل از باردار شدن شروع کنید. همچنین باید به سلامتی روحی و جسمی پدر هم توجه داشته باشید زیرا سلامتی او برای باروری و همچنین جنین مهم می باشد.

 

1

1 دیدگاه ها

مرضیه برودت می گوید:
سه شنبه 12 تیر 1397

مطلب کامل و مفیدی بود و سپاسگذارم از زحماتتون

پاسخ

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد