رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

دایره معانی رنگ ها بسیار گسترده بوده و در جذابیت دکوراسیون داخلی بسیار قدرتمند عمل می کنند.

رنگ ها به سه دسته رنگ گرم، سرد و رنگ خنثی تقسیم می شوند. در واقع این نام گذاری به احساسی که مخاطب از چرخه رنگ دریافت می کند به وجود می آید.

 

رنگ گرم

 

رنگ هایی در دایره طیفی قرمز، زرد و نارنجی

 

رنگ های گرم سبب انتقال حس شادابی و طراوت شده اما استفاده از این رنگ ها باعث کوچک به نظر رسیدن فضا می شود زیرا باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود. لازم به ذکر است رنگ های گرم موجب فعال شدن عکس العمل های مغز شده و سبب بیدارشدن احساس هیجان، عشق، نشاط و در بعضی اوقات عصبانیت می شود.

رنگ های گرم تطابق بی نظیری با رنگ های خنثی دارد و به عنوان رنگ تاکید کننده و جلوه بیشتر رنگ های خنثی استفاده می شود. استفاده از این رنگ ها در فضاهای بزرگ باعث ابهت بیشتر محیط می شود.

 

رنگ سرد

 

رنگ هایی در دایره طیفی آبی، بنفش و سبز

 

رنگ های سرد سبب انتقال حس آرامش بوده و تسکین روح تاثیر بسزایی دارد. این رنگ ها برای اتاق خواب بسیار مناسب هستند زیرا سبب غیر فعال کردن عکس العمل های مغز شده و موجب انتقال احساس رضایت، آرامش و عدم فعالیت می شود.

رنگ های سرد فضا را بزرگتر نشان داده و به عنوان رنگ دیوار های اتاق خواب می تواند انتخاب شود.

 به طور مثال رنگ آبی انتخاب بسیار مناسبی برای تخت و کمد و دکور اتاق خواب کودک و نوجوان پسر می باشد. زیرا رنگ مورد علاقه آن ها بوده و از شیطنت های پسر بچه ها کاسته و آرامش به آن ها منتقل می کند.

 

 

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

رنگ های خنثی

 

سیاه، سفید، طلایی، برنزی، نقره ای، شیری، قهوه ای، خاکستری، بژ

 

رنگ های خنثی سرد

 

سفید، شیری، نقره ای و خاکستری

 

رنگ های خنثی گرم

 

سیاه، قهوه ای، برنزی، طلایی و بژ

 

این رنگ ها به راحتی با هر رنگی ترکیب شده و برای اتاق خواب ها و اکثر فضا ها جذاب و کلاسیک بوده و همه پسند و رو بورس هستند.

رنگ های خنثی به دلیل انعطاف و تطبیق بلایی که با رنگ های دیگر دارند در دکوراسیون داخلی بسیار مورد اتفاده قرار می گیرند.

مفهوم کلی رنگ های خنثی تحت تاثیر رنگ های محیط اطراف می باشد.

رنگ مشکی قدرتمند ترزین رنگ خنثی بوده و در طراحی دکوراسیون های مختلف از موقعیت هیجانی گرفته تا غم مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ سیاه سبب جذابیت و مرموز بودن طرح می شود.

 

شناخت رنگ ها در معماری و دکوراسیون داخلی

 

استفاده از رنگ های پاستلی در دکوراسیون اتاق خواب

 

رنگ های پاستلی و ملایم همانند( زرد، سبز، صورتی، آبی و بنفش کم رنگ) بسیار آرامش بخش و دلگرم کننده هستند و انتخاب مناسبی برای اتاق خواب و سرویس خواب کودک و نوجوانان بوده و خوابی لذت بخش به آن ها هدیه می دهد.

به طور کلی برای اتاق خواب هایی با فضای محدود استفاده از رنگ های روشن و رنگ های خنثی گزینه مناسبی می باشد. همچنین بهتر است از رنگ ها روشن برای زمینه و از رنگ های تیره تر برای سایر جزئیات اتاق خواب اعم از تخت و کمد و سرویس خواب و ... استفاده کنید.

در صورتیکه فضایی که در اختیار دارید بزرگ و مناسب است می توانید از طیف رنگ های تیره استفاده کنید.

 

تاثیر رنگ سفید و سیاه در دکوراسیون داخلی

 

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

رنگ سیاه

 

به طور کلی رنگ های مشکی و سفید خالص ترین شکل رنگ بوده و جفت های بسیار خوبی می باشند. همچنین ترکیب آن ها با هر رنگی جذاب می شود.

رنگ مشکس نشانه قدرت و رمز آلودگی می باشد. همچنین رنگ سیاه در طیف رنگ ها تمام نورها را جذب می کند به همین دلیل اگر به تنهای در دکوراسیون داخلی به کار برده شود سبب تاریکی و کوچک شدن اتاق خواب می شود.

اما جالب است بدانید استفاده از این رنگ برای دیوار های اتاق جذاب بوده و همانند آسمان گسترده و بی پایان به نظر می آید.

این رنگ دایره طیفی وسیعی دارد و قرار گرفتن وسایل در کنار این رنگ سبب ی شود جلوه و نمای بیشتری داشته باشند.

رنگ مشکی در برخی از افراد سبب تحریک ذهن خلاقشان می شود.

رنگ سیا به دلیل خنثی و بی اثر بودنن با هر رنگی که ترکیب شود ظاهری بی نظیر جذاب به دکوراسیون داخلی هدیه می دهد.

 

رنگ سفید

 

رنگ سفید القا کننده انرژی های مثبت، حس هیجان و روشنایی و نور می باشد. این رنگ نا امیدی و یاس را از افرد دور کرده و کمک می کند روح و افکار پاک شود.

رنگ سفید یکی از محبوب ترین رنگ های خنثی در دکوراسیون داخلی به حساب می آید. این رنگ در عین سادگی جذابیت و زیبایی خاصی به فضا می بخشد و درک بالایی از فضا داشته و سبب بزرگ تر و دلباز تر شدن دکوراسیون داخلی می شود.

برای حفظ آرامش و زیبایی بیشتر در دکوراسیونی با رنگ سفید، می توان از لوازمی با رنگهایی که بافت طبیعی دارند مانند رنگ چوب استفاده کرد که این ترکیب به خصوص برای تخت و کمد نوزاد و سرویس خواب بسیار می باشد.

به طور کلی قانون خاصی برای استفاده از رنگ سفید در دکوراسیون وجود نداشته و می توان بسته به سلیقه افراد از این رنگ را در محیط های مختلف استفاده کرد. رنگ سفید یک رنگ دلنشین و همه پسند است. 

خاصیت رنگ صورتی و تاثیر آن در دکوراسیون داخلی

 

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

این رنگ بسیار لطیف بوده و القا کنند امواج محبت و حس نرمی و لطافت می شود از این رو رنگ مورد علاقه دختر بچه ها می باشد.

رنگ صورتی به طور کلی رنگی دخترانه بوده و نشانه عشق و امید است. این رنگ بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب دختران بوده و دنیای فانتزی آن ها را زیبا تر خواهد کرد.

 

تاثیر رنگ سبز در دکوراسیون داخلی

 

 

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

 

رنگ سبز رنگی بی طرف و خنثی بوده و انتخاب بی نظیری برای دیزاین و طراحی داخلی اتاق خواب می باشد.

استفاده از رنگ سبز برای فضای داخلی اتاق خواب، تخت و کمد و سرویس خواب علاوه بر القا آرامش سبب افزایش انرژی و هیجان در افراد شده و حس طراوت و تازگی به دکوراسیون داخلی می بخشد.

ترکیب سبز با رنگ های بنفش و نقره ای یکی از بهترین ترکیب رنگ ها بوده و موجب جذابیت فضا شده و نگاها را مجذوب خود می کند.

 

تاثیر رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

 

رنگشناسی در دکوراسیون داخلی

 

از آنجا که رنگ آبی یادآور آسمان بوده سبب می شود دکوراسیون داخلی زیبا، آرام و ایده آل به نظر برسد و انتخاب بسیار مناسبی برای اتاق خواب و تخت و کمد مخصوصا برای کودکان و نوجوانان می باشد.

استفاده از رنگ آبی ملایم یکی از بهترین گزینه ها برای اتاق خواب پسر بچه ها می باشد و از شیطنت آن ها کاسته و سبب انتقال آرامش می شود.

ترکیب رنگ زرد و آبی بسیار جذاب بوده و علاوه بر القای آرامش موجب تحریک ذهن و فکر می شود.

 

رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

 

به طور کلی رنگ زرد همانند خورشید، گرم، درخشان، مثبت، گیرا و جذاب، شادی آور و امید وار کننده می باشد.رنگ زرد ملایم و کرم نباتی شاد و متناسب با روحیه لطیف کودکان بوده و انتخاب ایده الی برای تخت و کمد، سرویس خواب و به طور کلی دکوراسیون داخلی اتاق خواب کودک می باشد. لازم به ذکر است این رنگ سبب تقویت حافظه و بهود عملکرد مغز در هنگام مطالعه می شود.

اگر بخش اعظمی از فضای اتاق خواب به رنگ زرد نقاشی شده باشد، سادگی و آرامش که از فاکتور های مهم می باشد به دکوراسیون اتاق خواب کودک هدیه می دهد.

 

رنگ شناسی در دکوراسیون داخلی

 

 

انرژی و تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

 

رنگ قرمز منبع انتقال انرژی و احساس نشاط، شور، هیجان، عشق و علاقه بوده و این رنگ در کشور هایی آسیایی پرطرفدار است.

در دکوراسیون داخلی سالن پذیرایی و اتاق خواب بهتر است از رنگ قرمز در قسمت های مختلف، پراکنده و موقعیت های خاص استفاده کرد تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

با استفاده از رنگ قرمز، فضا بسته تر شده و حس صمیمت بیشتر القا می شود. این رنگ سبب افزایش تنفس و هیجان در افراد می شود. از این رو استفاده رنگ قرمز به تنهایی برای اتاق خواب انتخاب مناسبی نمی باشد.

در سالن پذیرایی برای مبلمان و همچنیین مکان های تجاری استفاده از رنگ قرمز بسیار جذاب می باشد.

ترکیب رنگ قرمز و بنفش هارمونی زیبایی به وجود می آورد و طراحی اتاق خواب با این دو رنگ، علاوه بر رمانتیک کردن فضا در طولانی مدت سبب  افزایش انعطاف پذیری در افراد می شود.

 

 

رنگ قهوه ای و نسکافه ای در دکوراسیون داخلی

 

رنگ قهوه ای و نسکافه ای جزو رنگ های رو بورس بوده و رنگ مورد علاقه اکثر افراد بوده زیرا به راحتی با سایر وسایل و دکور هارمونی پیدا می کند.

ترکیب این رنگ با صورتی و سفید نمایی متفاوت و جذاب به دکوراسیون داخلی هدیه می دهد و حس پایداری را منتقل می کند. رنگ قهوه ای انتخاب بسیار مناسبی بری تخت و کمد نوجوان و جوان و سرویس خواب نیز می باشد.

 

تاثیر و خاصیت رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی

 

نارنجی رنگی شاد و گرم با خاصیت ضد افسردگی بوده که استفاده از آن در دکوراسیون داخلی سبب کاهش کج خلقی و زود رنجی و افزایش شادابی در افراد می شود.

استفاده از رنگ نارنجی در محیط شلوغ و پر رفت و آمد بسیار مناسب بوده زیرا خصومت، تند خویی و تحریک پذیری بین افراد را کاهش می دهد و از این رو در بهبود رفتار های اجتماعی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

لازم به ذکر است رنگ برای تشدید سایر رنگ ها و رفع یکنواختی دکوراسیون و بخشیدن روحی تازه به کار برده می شود.

 

تاثیر رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

 

با اینکه رنگ بنفش رنگ شکیل و باشکوهی بوده اما در دکوراسیون داخلی به طور مستقیم کمتر مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر به صورت ملایم و یاسی رنگ به کار برده می شود.

این رنگ به دلیل خاصیت آرامش دهنده ای که دارد و رنگ ملایمی بوده برای سرویس تخت و کمد و اتاق خواب کودک و نوجوانان دختر بسیار ایده آل می باشد. همچنین این رنگ به دلیل خلاق بودن در محیط ها ی آموزشی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ترکیب رنگ بنفش و زرد جلوه و انژی بی نظیری منتقل می کند. این رنگ برای سالن پذیرایی و پارچه مبلمان نیز مناسب است.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد