هفته سی ام بارداری

از اواخر ماه هفتم شمارش معکوس آغاز می شود و تنها ده هفته دیگر باقی مانده است. در این هفته امکان دارد با تغییرات هورمونی دوباره حالت های ماه های اول به سراغتان بیاید بنابراین تعجب نکنید اگر حالتان دگرگون می شود و مدام عصبانی هستید.
به دلیل تغییر سایز پاهایتان به احتمال زیاد دیگر کفش هایتان کوچک شده باشند.

 

شرایط مادر در هفته سی ام بارداری

با پایین آمدن سر جنین شکل شکم شما نیز تغییر پیدا می کند. در این هفته رحم 10 سانتی متر بالاتر از ناف قرار دارد و بزرگ شدن جنین، جفت و رحم همچنان ادامه خواهد داشت بنابراین بدن شما سنگین تر و بی تناسب تر می شود و برای اینکه راحت باشید باید روش های صحیح نشستن، ایستادن و برخاستن ازخواب را یاد بگیرید.
این هفته زمانی است که دوباره خلق و خوی شما تغییر پیدا می کند و شما به کوچک ترین چیزها حساس خواهید شد. حواستان را جمع کنید زیرا در این دوران برخی از بانوان دچار افسردگی می شوند پس حسابی مراقب خودتان باشید.
کم خوابی نیز به سراغتان آمده و یکی از دلایل آن تکرر ادرار می باشد بنابراین سعی کنید بعد از ساعت شش عصر مصرف مایعات را کمتر کنید تا خواب راحت تری داشته باشید. محققان در مورد کم خوابی های دوران بارداری معتقدند که این کم خوابی ها برای آماده شدن شما در دوران بعد از زایمان می باشد.
در هفته 30 بارداری صورت شما با پف همراه خواهد بود.

 

هفته سی ام بارداری

 

شرایط و عکس جنین در هفته سی ام بارداری

تنها رشد سلول های خاکستری مغز جنین با سرعت بالا صورت می‌گیرد تا جمجمه و دور سر او به خوبی رشد کند و بزرگتر شود اما رشد بقیه اعضای بدنش مثل هفته های پیش زیاد نیست. حرکات و لگد های جنین سریع تر از روزهای گذشته ادامه خواهد داشت.
اکنون همه چیز برای زایمان آماده است اما جنین باید چند هفته دیگر نیز صبر کند.
قد جنین در این هفته به صورت عادی باید 40 تا 45 سانتی متر و وزن آن باید یک کیلو و سیصد گرم باشد.

 

هفته سی ام بارداری

 

بارداری دوقلویی در هفته سی ام بارداری

در بارداری دوقلویی به دلیل حمل دو جنین خیلی زود خسته می شوید بنابراین به استراحت بیشتری نسبت به بارداری های تک قلویی نیاز خواهید داشت، البته به یاد داشته باشید دراز کشیدن طولانی مدت توصیه نمی شود. این خستگی از سه ماهه اول بارداری حتی در انجام کارهای ساده روزمره مانند استحمام و یا تلفن صحبت کردن، خود را نشان می دهد بنابراین سعی کنید برای انجام کارهای روزانه کمک بگیرید، در طول روز خواب های کوتاهی داشته باشید و اگر سرکار می روید زودتر مرخصی زایمان خود را بگیرید.

توصیه و مراقبت های هفته سی ام بارداری

در هفته 30 بارداری خونریزی و وجود لکه های خونی می‌تواند نشانه ای از مشکلاتی جدی مانند جفت سرراهی باشد که در این وضعیت جفت در قسمت پایین رشد کرده و قسمتی و یا کل دهانه رحم را می پوشاند، پارگی جفت که در هنگام جدا شدن قسمتی از جفت از دیواره رحم اتفاق می افتد و یا زایمان زودرس می باشد. از هفته 22 تا 37 بارداری احتمال زایمان زودرس بیشتر خواهد بود بنابراین اگر با علائمی همچون دردهای شکمی که مانند درد های دوران عادت ماهانه می باشد، احساس فشار و درد در ناحیه لگن، آلت تناسلی، معده و روده ها، انقباضات منظم رحمی که 4 بار یا بیشتر در یک ساعت اتفاق می‌افتد باتوجه به اینکه امکان دارد بدون درد باشند، احساس ناخوشایند جسمی و پارگی کیسه آب مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

تغذیه در هفته سی ام بارداری

کم کم برای زایمان آماده می شوید و باید بیشتر از هر موقع حواستان به تغذیه تان باشد.
از مصرف موادی مانند بستنی، چیپس سیب زمینی، شکلات و چیزبرگر دوری کنید و بهتر است به جای آن ها از ماست کم‌چرب یخ زده با گرانولا، تکه های توت با کمی شکلات تلخ رنده شده، سیب زمینی پخته شده همراه با نان سویا کم چرب، چیپس سبزیجات آجیل با میوه های خشک، کشمش با روکش شکلات، برگر بوقلمون کم چرب، برگر سبزیجات به همراه آووکادو، گوجه فرنگی و کاهو استفاده کنید.
DHA نام اختصاری یک نوع چربی می‌باشد که برای پرورش مغز و سیستم عصبی جنین بسیار مفید است. شما می‌توانید با مصرف روغن تخم کتان، روغن گردو و ماهی های چرب مانند سالمون این چربی را دریافت کنید. پیشنهاد می‌شود روغن گردو را جایگزین روغن‌های مصرفی خود بکنید و همچنین از آن در سالادها نیز استفاده کنید.
به یاد داشته باشید در مصرف ماهی و مواد غذایی دریایی افراط نکنید زیرا شما تنها مجاز به مصرف دو وعده ماهی و یا 340 گرم مواد غذای دریایی در هفته می باشید.

 

ورزش در هفته سی ام بارداری

تنها چند هفته تا زایمان باقی مانده است بنابراین باید خود را حسابی آماده کنید.
در این هفته مفاصل به راحتی کش می‌آیند زیرا هورمون های بارداری باعث نرم شدن بافت های اطراف آن‌ها می شود بنابراین در هنگام ورزش با وزنه ها 5 تا 15 درصد وزن آن ها را نسبت به قبل کمتر کنید.

 

انواع آزمایش ها در هفته سی ام بارداری

پزشک متخصص مابین هفته های 26 الی 30 بارداری، آزمایش خون و ادرار برای شما تجویز خواهد کرد. آزمایش خون شامل بررسی وضعیت گلبول های قرمز برای کم خونی، آنتی بادی ها و عفونت می باشد. در این آزمایش اگر Rh شما منفی و Rh همسرتان مثبت باشد، تست کمبوس غیر مستقیم نیز انجام می شود تا تولید آنتی بادی های ضد Rh در خون مادر بررسی گردد.

آزمایش ادرار برای بررسی مسمومیت بارداری و آنالیز ادرار انجام می شود اما اگر پزشک به عفونت مجاری ادرار مشکوک باشد، ادرار را برای بررسی عفونت، کشت می دهند.

انجام این دو آزمایش معمولا در سه ماهه سوم صورت می گیرد.

 

نکات و موارد ممنوعه در هفته سی ام بارداری

از میدان های الکترومغناطیسی دور بمانید

میدان های الکترومغناطیسی و الکترونیکی برای جنین تان ضرر دارد بنابراین سعی کنید از محیط های که احتمال دارد این میدان ها در آنجا  وجود داشته باشد، دوری کنید. همچنین از وسایل برقی که خودشان میدان مغناطیسی در سطح پایین ایجاد می‌کنند نیز استفاده نکنید مانند پتو و تشک های برقی.

 

نکته هایی برای پدران درهفته سی ام بارداری

به شکایت های همسرتان در این دوران گوش دهید و به او ابراز علاقه کنید. سعی کنید با انجام کارهایی از قبیل لاک زدن ناخن ها، شستشو و ماساژ دادن پاها و ... او را خوشحال کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد