هفته بیست و ششم بارداری

هفته ها پشت سرهم گذشته است و اکنون وارد ماه هفتم بارداری خود شده اید. گفته می شود در این دوران از بارداری خود خواب های شفاف و دقیق تری می بینید.

 

شرایط مادر در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته های گذشته با کاهش فشار خون رو به رو بوده اید ولی از این هفته به بعد کم کم فشار خون شما افزایش می‌یابد. حال با افزایش حجم خون و گشاد شدن رگ ها، سیاهرگ های پاهایتان قدرت کمتری برای برگرداندن خون به قلب را دارند به همین دلیل مویرگ ها در آن ناحیه پاره شده و پاهایتان ورم می کند. برای کاهش این مشکل از ایستادن ها و نشستن های طولانی بپرهیزید، ورزش های مناسب انجام دهید و مصرف ویتامین C را فراموش نکنید. همچنین در روز حدود 30 دقیقه پاهایتان را بالای سرتان قرار دهید.


این هفته به دلیل تولید استروژن و پروژسترون موهایتان بسیار خوش حالت و زیبا خواهد شد.
در نیمه دوم بارداری هر هفته که می گذرد یک سانتی متر به ارتفاع رحم شما اضافه می‌شود به طوری که در هفته 26 بارداری رحم 6 سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار دارد.
کمردرد، ورم دست و پا ها، بی خوابی، یبوست، فشار در ناحیه لگن٬ خستگی، افزایش دردها و انقباضات براکستون هیکس، تکرر ادرار، سردرد، خارش پوست از دیگر مشکلاتی هستند که در این هفته با شما همراه می باشند.

 

هفته بیست و ششم بارداری

 

شرایط و عکس جنین در هفته بیست و ششم بارداری

ریه های جنین در این هفته با رشد شاخه های برونش کامل می‌شود و او می تواند در مایع آمنیوتیک به راحتی نفس بکشد و این تنفس او را برای زمان تولد آماده می سازد.
با کامل شدن سیستم عصبی و اعصاب مرکزی جنین، حرکات او در شکم شما هماهنگ تر شده و می تواند دمای بدن خود را با محیط اطرافش تنظیم کند.
در این هفته به راحتی پلک می‌زند و چشم‌هایش را باز نگه می‌دارد اما چشم های او تا چند ماه بعد از تولد رنگ ثابتی نخواهد داشت و معمولا چشم های نوزادان تازه متولد شده به رنگ آبی یا خاکستری می باشد.

 

هفته بیست و ششم بارداری

 

 

بارداری دوقلویی در هفته بیست و ششم بارداری

در بارداری دوقلویی ذخیره آهن شما با سرعت زیادی مصرف می شود و احتمال دچار شدن به کم خونی نسبت به بارداری تک قلویی بیشتر خواهد بود بنابراین پزشک برای مادرانی که دوقلو باردار هستند آزمایش خون بیشتری تجویز می کند تا نشانه های کم خونی را بررسی کند.

 

توصیه و مراقبت های هفته بیست و ششم بارداری

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری یکی از بیماری های مهم در دوران بارداری است که افزایش فشار خون، اختلال در کارکرد کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی از دلایل به وجود آمدن این بیماری می باشد. اگر با فشار خون بالای 16، افزایش ناگهانی وزن، ورم یا پف کردن ناگهانی دست و پاها، سر درد، تاری دید و شکم‌درد مواجه شدید به پزشک خود مراجعه کنید زیرا می تواند از علایم وجود مسمومیت بارداری باشد. در صورت وجود علایم مسمومیت بارداری توصیه می‌شود استراحت مطلق داشته باشید به صورتی که به پشت دراز بکشید و فشار خون خود را به طور منظم کنترل کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه نمایید.
در هنگام خواب لباس های نخی و راحت بپوشید زیرا امکان دارد هنگام خوابیدن بسیار حرکت و حتی عرق کنید.
در هفته 26 اگر با خونریزی مواجه شدید سریعا به پزشک مراجعه نمایید زیرا امکان دارد نشانی از جدا شدن جفت باشد.

 

تغذیه در هفته بیست و ششم بارداری

جنین برای جذب آهن مورد نیاز خود از ذخایر آهن شما استفاده می‌نماید بنابراین مصرف موادی مانند اسفناج و عدس که سرشار از آهن می باشد را بیشتر کنید.
خوردن یک لیوان آب پرتقال در صبحانه علاوه بر تامین ویتامین C بدن، به سلامت لثه ها و جذب آهن بیشتر نیز کمک می‌کند.
کولین ماده ای است که برای رشد مغز جنین بسیار مفید می باشد. مصرف تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی و بادام زمینی کولین مورد نیاز او را تامین می‌کند.
لوتین از دیگر موادی است که باید مصرف آن را افزایش دهید زیرا برای سلامت قوه بینایی جنین موثر است. این ماده را می‌توان در کلم، اسفناج و ذرت به فراوانی یافت.
توصیه می‌شود از کاهوی معمولی استفاده نمایید زیرا فیبر، ویتامین B، اسید فولیک، کلسیم، پتاسیم، مواد معدنی و حتی ویتامین C این کاهو از دیگر کاهوها مانند کاهو پیچ بیشتر می باشد.

 

ورزش در هفته بیست و ششم بارداری

سنگینی وزن رحم و جنین را، قسمت خارجی ران هایتان تحمل می‌کند بنابراین باید با حرکات ورزشی مناسب به آن ها کمی استراحت دهید اما دقت داشته باشید که این حرکات را به طور یکسان در دو طرف بدن انجام دهید. برای دانستن این حرکات می توانید از پزشک و متخصصین سوال کنید.

 

انواع آزمایش ها در هفته بیست و ششم بارداری

پزشک متخصص مابین هفته های 26 الی 30 بارداری، آزمایش خون و ادرار برای شما تجویز خواهد کرد. آزمایش خون شامل بررسی وضعیت گلبول های قرمز برای کم خونی، آنتی بادی ها و عفونت می باشد. در این آزمایش اگر Rh شما منفی و Rh همسرتان مثبت باشد، تست کمبوس غیر مستقیم نیز انجام می شود تا تولید آنتی بادی های ضد Rh در خون مادر بررسی گردد.

آزمایش ادرار برای بررسی مسمومیت بارداری و آنالیز ادرار انجام می شود اما اگر پزشک به عفونت مجاری ادرار مشکوک باشد، ادرار را برای بررسی عفونت، کشت می دهند.

انجام این دو آزمایش معمولاً در سه ماهه سوم صورت می گیرد.

 

نکات و موارد ممنوعه در هفته بیست و ششم بارداری

ماهی آلوده نخورید

ماهی هایی که در اقیانوس ها زندگی می کنند به دلیل آلودگی های ایجاد شده توسط نفت کش ها، آلوده به جیوه می باشند و خوردن این ماهی ها باعث می شود که جیوه در بدن شما جمع شده و برای جنین بسیار مضر است. نوروتوکسین باعث اختلال در رشد مغز جنین می شود و جیوه نیز از این نوع می باشد.

توصیه می شود تنها از ماهی های پرورشی و یا رودخانه ایی مصرف کنید و ماهی های اقیانوسی و آب شور مانند کوسه، شمشیر ماهی، تن ماهی آلباکور و شاه ماهی خال خالی را از لیست مواد غذایی خود حذف کنید اما دقت داشته باشید که تمامی ماهی های تن مضر نمی باشند.

غذاهای دریایی سرشار از پروتئین و مواد معدنی می باشند که بر مصرف آن ها در دوران بارداری بسیار تاکید شده است اما باید توجه داشته باشید که مصرف این غذاها به صورت خام ممنوع می باشد زیرا مواد غذایی خام منبع انواع انگل و باکتری ها هستند بنابراین سعی کنید غذاهای دریایی که به صورت کامل پخته شده اند را بخورید.

هنگام رانندگی

دقت کنید در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن شکمتان به فرمان برخورد نکند برای اینکه بتوانید فاصله مناسبی با فرمان داشته باشید، صندلی ماشین را کمی عقب تر بکشید و یک بالش روی صندلی گذاشته و بر روی آن بنشینید تا دیدتان کاهش پیدا نکند و تسلط کافی برای رانندگی را داشته باشید.

 

نکته هایی برای پدران در هفته بیست و ششم بارداری

با توجه و محبت کردن به همسرتان، به او نشان بدهید که بارداری او چقد برای شما مهم و با ارزش است. همچنین سعی کنید اطلاعات کافی از تغییراتی که در بدن همسرتان ایجاد می شود را داشته باشید تا بتوانید او را همراهی کنید و به او دلگرمی دهید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد