هفته دوم بارداری

آغاز هفته 2 بارداری با اتمام عادت ماهانه همراه است و در انتهای این هفته به احتمال زیاد تخمک گذاری انجام خواهد شد. زمان تخمک گذاری در بانوان متفاوت می باشد، اما تقریبا در هفته دوم بارداری و یا ابتدای هفته سوم رخ می دهد. سیزدهمین تا شانزدهمین روز از ابتدای عادت ماهانه در اکثر بانوان زمان تخمک گذاری می باشد بنابراین توصیه می شود در این هفته تعداد نزدیکی های خود را افزایش دهید تا شاید باروری صورت گیرد.

 

شرایط مادر در هفته دوم بارداری

در زمان تخمک گذاری بدن دچار تغییراتی خواهد شد که برخی از آن ها قابل تشخیص است. تمامی این تغییرات در هفته اول بارداری نام برده و توضیح داده شده است بنابراین با آگاهی کامل از این تغییرات به راحتی می توان زمان تخمک گذاری را تعیین کرد.

تا زمانی که سطح هورمون های بارداری در بدن شما به حد کافی نرسد، بارداری شما در آزمایشات خانگی قابل تشخیص نمی باشد. در هفته چهارم بارداری سطح این هورمون ها به حدی خواهند رسید که علایم بارداری بروز می کنند و عادت ماهانه قطع خواهد شد.

هفته دوم بارداری

شرایط و عکس جنین در هفته دوم بارداری

از حدود دویست و پنجاه میلیون اسپرم، تقریبا سیصد تا چهارصد اسپرم به لوله های رحم راه پیدا می کنند اما تنها سرنوشت یکی از آن ها با تخمک آزاد شده به عمل لقاح می انجامد. هنگامی که تخمک، اسپرم مورد نظر خود را جذب کرد با ایجاد سطحی بر روی خود از نفوذ اسپرم های باقی مانده، جلوگیری می کند. این پیوند 10 الی 30 ساعت طول خواهد کشید.
یک انسان کامل 64 عدد کروموزوم دارد. تخمک و اسپرم هرکدام حامل 23 کروموزوم می باشند، که تمامی کروموزوم های تخمک X است، اما کروموزوم های اسپرم می تواند X یا Y باشد. اگر اسپرمی که با تخمک ترکیب می شود حاوی کروموزوم X باشد جنین، دختر و اگر حاوی کروموزوم Y باشد جنین، پسر خواهد شد. جنسیت جنین در همان عمل لقاح مشخص می شود اما شما تقریبا تا هفته شانزدهم بارداری خود از آن خبر نخواهید داشت. با ترکیب این کروموزوم ها با هم تخم بارور تشکیل خواهد شد و لقاح کامل می شود.
بعد از گذشت 24 ساعت از لقاح سلول تخمک به رنگ بنفش درمی آید و لایه ی غیر قابل نفوذ و ضخیمی به رنگ زرد، دور آن را احاطه می کند.

 

مراحل تخمک پس از لقاح

بعد از تشکیل نطفه و دریافت پیام از طرف آن توسط مغز، غده هیپوفیز با آزاد کردن هورمون گنادوتروپین عادت ماهانه را متوقف می کند. وظیفه دیگر این هورمون تثبیت مقدار پروژسترون مورد نیاز برای بارداری است و وجود مقدار کافی پروژسترون برای زنده ماندن نطفه در رحم لازم است و باعث می شود تا جنین سالمی رشد کند.

نطفه به مانند یک انسان مستقل تمامی هورمون های مورد نیاز برای حفظ زندگی جنین را مابین هفته های چهارم و پنجم ترشح خواهد کرد.

در طی دو روز پس از لقاح، تخمک شروع به رفتن از لوله ی فالوپ به سمت رحم می کند. در طول مسیر حرکت به سمت رحم، تخمک بارور شده شروع به تقسیم شدن می کند. نطفه نام دیگر تخمک بارور شده می باشد که اندازه ی آن به یک دهم میلی متر می رسد و در طول حرکت به شانزده سلول تقسیم می گردد. این سفر از لوله ی فالوپ تا رحم 3 الی 7 روز زمان می برد.

توده سلولی حاصل از تقسیمات را بلاستوسیت می نامند که به اندازه سر سوزن می باشد و دارای سه لایه است: لایه دورنی که جنین و لایه بیرونی جفت نامیده می شود. به همراه بخش مایع که در اصطلاح پزشکی کیسه آمنیوتیک گفته می شود و همان کیسه آب عامیانه است. اگر بلاستوسیت بتواند خود را به آندومتر که همان مخاط داخلی رحم می باشد، برساند، بارداری تثبیت خواهد شد.

بعد از تثبیت بارداری وظیفه هورمون ها آغاز می شود. با تولید استروژن، آندومتر ضخیم و پرخون خواهد شد و پروژسترون که از تخمدان ها آزاد می شود وظیفه دارد، این وضعیت را ثابت نگه دارد تا بلاستوسیت بتواند به رحم بچسبد و مواد مغذی لازم را از آن جذب نماید. این مراحل را لانه گزینی می گویند.

 

هفته دوم بارداری

 

بارداری دوقلویی در هفته دوم بارداری

فاکتورهای مختلفی در باردرای های چند قلویی موثر هستند، از فاکتورهای طبیعی آن می توان به وراثت، سن بالای بارداری و زایمان های متعدد نام برد.

وراثت: اگر در خانواده سابقه بارداری چند قلویی وجود داشته باشد احتمال دوقلو باردار شدن در شما نیز افزایش می یابد.

سن بالای باردرای: دربانوانب که بارداری خود را به تعویق می اندازند و در سن بالای سی سال باردار می شوند نیز احتما دوقلویی افزایش می یابد.

زایمان های متعدد: داشتن سابقه یک یا چند بارداری پیشین به خصوص اگر چندقلو بوده اند، احتمال چندقلویی را افزایش می دهد.[wrepi value="post_255"]

 

توصیه و مراقبت های هفته دوم بارداری

در روزهای اول به تعویق افتادن عادت ماهانه، انجام تست های بارداری با درصد خطای بالایی روبه رو است پس بهتر می باشد این تست را یک هفته بعد انجام دهید و نا امید نشوید.
یک تا دو هفته بعد از تخمک گذاری سینه های شما حساس می باشند زیرا در این دوران بدن شما در حال تولید استروژن و پروژسترون بسیاری است که باعث بزرگ شدن سینه ها و تجمع مایع در آن ها می شود.
مصرف داروهای افسردگی در دوران بارداری بر روی جنین و حتی در آینده ی فرزند شما تاثیر خواهد گذاشت، از این رو توصیه می شود این دارو ها را کنار گذاشته و راه های جایگزین را انتخاب نمایید. آن دسته از مادرانی که نمی توانند مصرف این داروها را قطع کنند، حتما به پزشک خود اطلاع دهند تا زیر نظر پزشک مصرف آن ها کنترل شود.

 

هشدارها در هفته دوم بارداری

1) درد یک طرفه در هفته دوم بارداری

یکی از علایم کیست های تخمدان، دردهای مدوام در یک طرف شکم است. برخی از این کیست ها خوش خیم می باشند و مشکلی در دوران بارداری به وجود نخواهند آورد اما آگاهی از آن و انواعش مهم می باشد.

2) خونریزی یا لکه بینی در هفته دوم بارداری

اگر در این مرحله با لکه بینی و یا خونریزی مواجه شدید نگران نباشید، این کاملا طبیعی است. تنها در صورتی که لکه بینی و یا خونریزی به طول انجامید، به پزشک اطلاع دهید.

 

تغذیه در هفته دوم بارداری

هفته دوم از بارداری، هفته مهم و حیاتی برای جنین است. بنابراین باید روی تغذیه و سلامت خود توجه خاصی داشته باشید.

همه گروه های غذایی را در برنامه غذایی خود جای دهید. برای داشتن انرژی کافی و رشد جنین از مواد غذایی سالم استفاده کنید.

برنامه غذایی شما باید شامل سبزیجات سبز و نارنجی، غلات و پروتئین باشد تا انرژی مورد نیاز شما را تامین شود.

سعی کنید در مقدار مصرف غذای خود افراط نکنید. می توانید در یک وعده به طور مساوی هم از میوه و سبزیجات و هم از پروتئین و حبوبات استفاده کنید.

حدالامکان مصرف شیرینی و چربی ها را کاهش دهید.

فولیک اسید و آهن از عناصر مهمی است که در دوران بارداری مورد نیاز می باشند که کمبود آن ها شما را دچار مشکلاتی خواهد کرد. با مشورت پزشک این دو قرص را مصرف کنید. در سه ماهه اول بارداری مصرف همین دو کافی می باشد و بعد از این مدت می توانید مولتی ویتامین ها و مکمل ها را نیز اضافه کنید.

اگر در روز بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف داشته باشید، احتمال سقط جنین را تا دو برابر بالا خواهید برد.

 

ورزش در هفته دوم بارداری

باردار شدن و دوران بارداری همواره با استرس های مخصوص خود همراه است. برای کاهش این استرس ها و همچنین فشارهای عصبی که ممکن است به وجود آید، ورزش بهترین راه می باشد. در هفته 4 تا 5 روز و هر روز به مدت 30 دقیقه خود را به ورزش اختصاص دهید.

 

روابط زناشویی در هفته دوم بارداری

با تولید و افزایش هورمون های بارداری در سه ماهه اول تمایل به نزدیکی در اکثر بانوان افزایش می یابد. در مورد روابط زناشویی اگر بدن شما آمادگی لازم را داشته و پزشک متخصص آن را ممنوع نکرده باشد، می توانید نزدیکی داشته باشید.

برخی از بانوان از هفته ششم بارداری با حالت تهوع و استفراغ مواجه خواهند شد. روابط زناشویی برای این دسته از بانوان نیز باعث ایجاد حالت تهوع می گردد.

 

انواع آزمایش ها در هفته دوم بارداری

اولین و مهم ترین آزمایش در دوران بارداری آزمایش خون می باشد که پزشک متخصص حتما برای شما تجویز خواهد کرد. آزمایش های خونی که در طول این سه ماهه اول مورد بررسی قرار خواهد گرفت، شامل تشخیص گروه خونی، عامل RH، غربالگری آنتی بادی، شمارش کامل سلول های خونی، ایمنی نسبت به بیماری هایی همچون سرخجه و ... می باشد.

 

نکته هایی برای پدران در هفته دوم بارداری

سلامتی و روش زندگی پدر در آینده و هم چنین سلامت فرزند بسیار تاثیرگذار خواهد بود در نتیجه در این مرحله از بارداری پدر وظیفه مهمی بر عهده دارد.

او نیز باید برنامه غذایی مناسب داشته باشد و عادات مضر خود مانند سیگار کشیدن و یا مصرف الکل را کنار بگذارد.

قبل از بارداری می توان با اطلاع پزشک از قرص های ویتامین استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد