هفته هجدهم بارداری

ماه پنجم بارداری در این هفته شروع می شود. اکنون به حرکات ناگهانی کوچولوی خود عادت کرده اید و دیگر وقت آن است که کارهای سنگین را با مشارکت همسرتان انجام دهید و به خودتان فشار زیادی وارد نکنید.

همچنان فشار خونتان در حال نوسان است و بالا و پایین می شود. کم کم در طرز خوابیدن خود نیز دچار مشکلاتی خواهید شد.

سونوگرافی آنامولی

برای تشخیص وجود ناهنجاری ها در جنین، از اسکن آنامولی در این هفته استفاده می شود. با این اسکن شما می توانید جنین، جفت و جزییات داخل رحم را به خوبی ببینید. سونوگرافی آنامولی به پزشک کمک می کند تا رشد و وزن جنین، طبیعی بودن شرایط و محل قرار گرفتن جفت و بند ناف را به خوبی بررسی کند و اگر مشکلی وجود داشته باشد مشخص می شود. برای انجام این سونوگرافی باید مثانه شما پر باشد بنابراین به مقدار کافی آب و مایعات بنوشید.

 

شرایط مادر در هفته هجدهم بارداری

در این هفته رحم را می توان به خوبی در زیر ناف احساس کرد. این رشد و تغییر سایز رحم باعث تغییر مرکز ثقل بدن و کم تعادلی شما می شود. از این هفته به بعد با سرگیجه و ضعف بسیار روبه رو خواهید شد که عوامل مختلفی بر آن موثر هستند از جمله کم خونی، فشار خون که در سه ماهه دوم کاهش می یابد، میزان غلظت قند خون که در دوران بارداری بسیار دچار تغییرات می شود و وجود هورمونی به نام ریلاکسین که در بعضی مواقع، امکان ترشح آن وجود دارد و باعث سستی، مشکل در ایستادن و حتی کمردرد خواهد شد.

دقت کنید در این مدت سریع از جای خود بلند نشوید، خصوصا هنگامی که دراز کشیده اید زیرا رحم به آئورت و رگ های اصلی تان فشار وارد می کند و جابه جایی ناگهانی باعث سرگیجه خواهد شد.

در هفته 18 بارداری حدود 4 تا 6 کیلوگرم اضافه وزن خواهید داشت.

 

هفته هجدهم بارداری

 

شرایط و عکس جنین در هفته هجدهم بارداری

هر هفته جنین با کلی تغییرات در حال رشد می باشد. اکنون ریه هایش کامل تشکیل شده است ولی اکسیژن هنوز از طریق جفت به او منتقل می شود. پیام های عصبی از مغز به بدن ارسال می شود. او می تواند دست ها و پاهایش را تکان بدهد، دست هایش را مشت کند و پاهایش را به صورت ضربدری قرار دهد و حتی می تواند ملق بزند. موی سرش درآمده و ابرو و مژه هایش تکمیل شده است. چشم های بسته اش به نورهای شدید واکنش نشان می دهد.

گوش ها در جای اصلی خود قرار گرفته اند و دیگر ساختارهایش در حال تکامل هستند. استخوان های گوش داخلی تشکیل شده و تمامی پیچ و خم های گوش ها از این هفته ساخته می شود. او اکنون صدای جریان خون در رگ ها، صدای قلب و حتی غرغرهای شکم شما را می شنود.

میلین چربی قهوه ایی رنگی است که از سلول های مرده، سلول های لانگو و چربی غددها تشکیل شده که در این هفته زیر پوست گردن، قفسه سینه و کشاله ران ها را می پوشاند و تا یک سال پس از تولد باقی خواهد ماند. وظیفه اصلی این چربی محافظت بدن جنین در مقابل عفونت ها می باشد.

در ابتدا ساختار داخلی و خارجی تناسلی جنین یکسان می باشد و پس طی شدن هفته ها این اندام ها نسبت به جنسیت جنین تغییر پیدا می کند اگر جنسیت جنین دختر باشد، در این هفته اندام داخلی رحم و لوله های فالوپ آن تشکیل می شود و اگر پسر باشد، بیضه های او در پایین شکمش در حال تشکیل است.

قد جنین در هفته 18 بارداری به صورت عادی باید 14 تا 17 سانتی متر و وزن آن باید 170 گرم باشد.

 

هفته هجدهم بارداری

 

بارداری دوقلویی در هفته هجدهم بارداری

در بارداری های چند قلویی پدیده ایی به نام سندروم ناپدید شدن دوقلو وجود دارد که به نام جذب جنین نیز شناخته می شود، در این سندروم بیشتر از یک جنین شناسایی می شود اما ناپدید و یا سقط می گردد که احتمال وقوع آن در سه ماهه اول بیشتر می باشد، در این وضعیت خطر از دست دادن جنین در سه ماهه های بعدی نیز افزایش می یابد. این پدیده می تواند همراه با خونریزی و یا بدون خونریزی باشد.[wrepi value="post_255"]

 

توصیه و مراقبت های هفته هجدهم بارداری

یکی دیگر از مشکلات بارداری که در هفته هجدهم به سراغتان خواهد آمد بی خوابی می باشد. شاید دیگر به راحتی قبل توانید، بخوابید ولی هرگز به سمت مصرف قرص های خواب و حتی دمنوش های گیاهی نروید. به گرفتن دوش آب گرم، خوردن شیر گرم قبل از خواب، خواندن کتاب و روش های سبک سازی بدن روی آورید. مصرف مایعات خود را در روز افزایش دهید و کافئین نخورید. بهترین وضعیت برای خواب به پهلو خوابیدن است، در این حالت یک بالش زیر شکم و بالش دوم را روی زانوهایتان قرار دهید.

پوشیدن لباس با رنگ های شاد و متنوع را فراموش نکنید.

 

تغذیه در هفته هجدهم بارداری

هر هفته ای که از هفته های بارداری خود را پشت سر می گذارید باید مطمئن شوید که تغذیه ی سالمی را داشته اید.

پس برنامه غذایی خود را هر هفته چک کنید.

  • کلسیم: شیر کم چرب، ماست و پنیر

  • اسید فولیک: سبزیجات، کلم، بروکلی و اسفناج

  • میوه‌: سیب، گلابی و توت فرنگی

  • حبوبات: نان گندم، جو دو سر و برنج

  • پروتئین: گوشت گاو، سینه مرغ، بادام و عدس

 

ورزش در هفته هجدهم بارداری

ورزش کردن به شما بسیار کمک می کند تا هم دوران بارداری و هم زایمان راحت تری داشته باشید بنابراین اگر هنوز به سراغ ورزش نرفته اید تا وقت هست شروع کنید. از این هفته به بعد ورزش های سنگین و حرکاتی که به مفاصل تان فشار می آورد را دیگر انجام ندهید. پیاده روی، شنا و یوگاهای مخصوص بارداری برای این هفته ها مناسب هستند. سعی کنید برای انجام هر یک از حرکات ورزشی تان با پزشک مشورت کنید.

 

انواع آزمایش ها در هفته هجدهم بارداری

مهم ترین نکته از مراقبت های بارداری انجام آزمایشات به موقع است. آزمایش آمنیوسنتز یکی از این آزمایشات می باشد که در هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می شود. این آزمایش برای بانوان بارداری که در 35 سالگی به بالا باردار شده اند و یا در خانواده شان سابقه ی مشکلات و بیماری ژنتیکی دارند، بسیار مهم می باشد.

آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص بیماری های کروموزومی همچون سندروم داون، بیماری های اسکلتی، بیماری های دستگاه های عصبی، اختلالات در ساخت و ساز بدن و عفونت ها انجام می شود.

چگونگی انجام آزمایش آمنیوسنتز

در زمانی که رحم به اندازه ی کافی بزرگ شده و مایع آمنیوتیک نیز به میزان کافی جنین را احاطه کردهباشد، این آزمایش صورت می گیرد. در قدم اول پزشک بعد از تعیین محل قرار گرفتن جفت و جنین با استفاده از سونوگرافی، پوست شکم را ضد عفونی و بی حس می کند.

سپس به وسیله یک سوزن باریک و بلند که از طریق شکم وارد حفره آمنیون می شود، 30 سی سی از این مایع را داخل سوزن می کشد و برای آزمایشگاه غربالگری می فرستد. در طول مدت انجام این آزمایش که 15 الی 30 دقیقه می باشد، مسیر سوزن با سونوگرافی کنترل می شود. در پایان آزمایش برای بانوانی که RH منفی دارند، آمپول روگام زده می شود.

بانوی بارداری که تحت این آزمایش قرار می گیرد باید بعد از آزمایش 20 دقیقه استراحت کند. جواب آزمایش 2 تا 3 هفته بعد حاضر می شود اگر جواب منفی باشد یعنی مشکل کروموزومی وجود ندارد اما اگر مثبت شود، برای تشخیص دقیق تر، تست و آزمایش بیشتری لازم است.

عوارض این آزمایش عفونت، صدمه خوردن جنین و جفت و افزایش یک درصدی خطر سقط جنین است.

 

نکات و موارد ممنوعه در هفته هجدهم بارداری

تماس با خاک ممنوع

تکسوپلاسموز انگلی است که اکثرا در مدفوع گربه یافت می شود و از طریق خاک به بانوان باردار سرایت می کند بنابراین سعی کنید با خاک و گل و گیاه کمتر در تماس باشید و برای شستن میوه و سبزیجات از دستکش استفاده کنید. طبق آزمایشات گرفته شده از بانوان باردار، بسیاری از بانوان به این انگل آلوده هستند پس مراقب باشید به این عفونت دچار نشوید.

مسافرت خارج از کشور

به کشورهایی سفر کنید که شرایط بهداشتی آن ها خوب و از نظر بیماری ها امن باشند زیرا همان طور که در هفته هفدهم بارداری گفته شد، برخی از واکسن ها در دوران بارداری تزریق نمی شوند. همچنین کشوری که قصد سفر به آن را دارید نباید اختلاف زمانی بیش از 4 ساعت داشته باشد.

حواستان به خوردن خوراکی ها باشد. از رستوران ها و محصولات بی نام و نشان و دست فروش ها خرید نکنید. غذاهای خام، گوشت خام و بستنی های دست ساز نخورید و فراوان آب معدنی بنوشید.

 

نکته هایی برای پدران در هفته هجدهم بارداری

در همه حال کنار همسرتان باشید، با او به سونوگرافی بروید، فرزند خود را ببیند تا از تغییرات و رشد او خوشحال شوید.

در مهمانی ها و سرمیز شام هوای همسرتان را زیاد داشته باشید. بانوان به خصوص در دوران بارداری علاقه ی بسیاری دارند که مورد توجه همسرشان قرار بگیرند. تا جایی که امکان دارد از رفتن به مهمانی های خسته کننده و یا گرفتن مهمانی های بی مورد بپرهیزید زیرا همسر شما در این دوران کمی کج خلق و بی حوصله خواهد شد. رعایت حال همسرتان را بکنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد