هفته شانزدهم بارداری

تنها یک هفته دیگر باقی مانده است تا ماه چهارم را به پایان برسانید. افزایش 40 تا 50 درصدی جریان خون در سطح پوست، ورم کردن بینی را در پی خواهد داشت. سینه های شما در حال ساخت شیر می باشد برای همین شما احساس سنگینی در این ناحیه می کنید. سطح هورمون ها دیگر ثابت شده است و احساس مطلوب تری را خواهید داشت اما امکان دارد در ناحیه شکم کمی احساس درد داشته باشید.

فشار خون یکی از مواردی است که امکان دارد در دوران بارداری با آن روبه رو شوید. نشانه هایی که می توان آن را دلیلی بر داشتن فشار خون دانست به عبارت زیر است:

هفته شانزدهم بارداری

 

اکنون جنین شما کلی رشد کرده است. در حالی که پلک هایش هنوز بسته می باشد اما چشم هایش تکان می خورد و در این هفته رشد ناخن پاهایش شروع می شود.

 

شرایط مادر در هفته شانزدهم بارداری

حس کردن حرکات جنین از هفته های 16 الی 20 آغاز می شود. این حرکات به صورت قلقلک، لرزش، گاز و گرفتگی عضلات و حتی حساسیت شکم پدیدار می شود و به این حرکات کوئیکینگ می گویند. زمان حس کردن این حرکات در بانوان متفاوت می باشد پس اگر در این هفته هیچ یک از این علایم را حس نکردید، نگران نباشید. در هفته های بعد با قوی تر شدن جنین، حرکاتش نیز محسوس تر می شود. غده های شیری در حال ساخت شیر می باشند و این فعالیت ها باعث سنگینی سینه های شما می شود. همچنین به دلیل افزایش گردش خون در سینه ها، رگ های خونی در این ناحیه قابل دیدن هستند. وزن رحم شما در این هفته حدود 250 تا 320 گرم می شود در حالی که حدود شش هفته قبل 140 گرم بوده است. همچنین وزن مایع آمنیوتیک در این هفته 250 گرم می باشد.

 

هفته شانزدهم بارداری

 

شرایط و عکس جنین در هفته شانزدهم بارداری

برخی از ارگان های بدن جنین مانند قلب، سیستم گردش خون و مجاری ادراری او از هفته های پیشین فعالیت خود را شروع کرده اند. قلب جنین روزانه 25 لیتر خون پمپاژ می کند و کلیه هایش کار می کنند و به طور مداوم مثانه ی او پر و خالی می شود، از این رو یکی از دلایلی که باعث می شود شما به سرعت به دستشویی احتیاج پیدا کنید همین است.

او که از هفته قبل شروع به چنگ زدن کرده بود، حال می تواند بند ناف خود را در دستانش بگیرد اما آنقدر قوی نیست که به بند ناف آسیبی برساند. پاهایش بزرگ تر شده است و می تواند به راحتی در کیسه آب شنا کند.

در هفته 16 جنین می تواند لب هایش را باز و بسته کند و این نشانی از رشد کامل ماهیچه های صورتش می باشد. همچنین چشم ها و گوش هایش کم کم در جای مناسب خود قرار می گیرند.

اگر چه هنوز نیاز های روزانه خود را از طریق بند ناف تامین می کند ولی صفرا نیز در معده او تولید می شود و سیستم دفاعی بدنش در این هفته تکمیل می گردد و دیگر می تواند از خود دفاع کند.

اثر انگشتان جنین دیگر در جای خود قرار دارند و از این هفته به بعد فرزند شما به عنوان یک شخص منحصر به فرد و مستقل شناخته می شود.

قد جنین در هفته 16 بارداری به صورت عادی باید 11 تا 14 سانتی متر و وزن آن باید بین 80 الی 127 گرم باشد.

 

هفته شانزدهم بارداری

 

بارداری دوقلویی در هفته شانزدهم بارداری

خطر ناهنجاری های مادرزادی از جمله نواقص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا، ناهنجاری های قلبی و گوارشی در نوزادان دو و یا چند قلو تقریبا دو برابر بیشتر خواهد بود. همچنین ناهنجاری های مایع آمنیوتیک در بارداری های دوقلو بیشتر می باشد به خصوص اگر دو جنین از یک جفت تغذیه کنند.[wrepi value="post_255"]

 

توصیه و مراقبت های هفته شانزدهم بارداری

اگر مشغولیت ذهنی شما زیاد است، برای رفع این موضوع هر روز صبح به مدت 20 دقیقه دوش آب گرم بگیرید. آب گرم برای کاهش استرس و تنش های روزانه بسیار مفید می باشد و شما را برای یک روز عالی و با نشاط آماده می سازد اما حواستان باشد در هوای سرد مراقب خود باشید تا سرما نخورید.

لباس هایی که استفاده می کنید بسیار مهم بوده، سعی نمایید در انتخاب لباس هایتان راحت بودن در آن ها را اولویت قرار دهید.

مهم ترین نکته از مراقبت های بارداری انجام آزمایشات به موقع است. آزمایش آمنیوسنتز یکی از این آزمایشات می باشد که در هفته های 16 تا 18 بارداری انجام می شود. این آزمایش برای بانوان بارداری که در 35 سالگی به بالا باردار شده اند و یا در خانواده شان سابقه ی مشکلات و بیماری ژنتیکی دارند، بسیار مهم می باشد.

آزمایش آمنیوسنتز برای تشخیص بیماری های کروموزومی همچون سندروم داون، بیماری های اسکلتی، بیماری های دستگاه های عصبی، اختلالات در ساخت و ساز بدن و عفونت ها انجام می شود.

 

چگونگی انجام آزمایش آمنیوسنتز

در زمانی که رحم به اندازه ی کافی بزرگ شده و مایع آمنیوتیک نیز به میزان کافی جنین را احاطه کرده باشد، این آزمایش صورت می گیرد. در قدم اول پزشک بعد از تعیین محل قرار گرفتن جفت و جنین با استفاده از سونوگرافی، پوست شکم را ضد عفونی و بی حس می کند.

سپس به وسیله یک سوزن باریک و بلند که از طریق شکم وارد حفره آمنیون می شود، 30 سی سی از این مایع را داخل سوزن می کشد و برای آزمایشگاه غربالگری می فرستد. در طول مدت انجام این آزمایش که 15 الی 30 دقیقه می باشد، مسیر سوزن با سونوگرافی کنترل می شود. در پایان آزمایش برای بانوانی که RH منفی دارند، آمپول روگام زده می شود.

بانوی بارداری که تحت این آزمایش قرار می گیرد باید بعد از آزمایش 20 دقیقه استراحت کند. جواب آزمایش 2 تا 3 هفته بعد حاضر می شود اگر جواب منفی باشد یعنی مشکل کروموزومی وجود ندارد اما اگر مثبت شود، برای تشخیص دقیق تر، تست و آزمایش بیشتری لازم است.

عوارض این آزمایش عفونت، صدمه خوردن جنین و جفت و افزایش یک درصدی خطر سقط جنین است.

 

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

تغذیه مناسب برای خود و فرزندتان از اضافه وزن بسیار مهم تر است پس نگران اضافه وزن خود نباشید چون این روند در دوران بارداری وجود دارد با آن کنار بیایید و بیشتر به فکر تغذیه کامل و مناسب فرزندتان باشید.

در تولید گلبول های قرمز خون، آهن نقش مهمی را دارد و همچنین یکی از اصلی ترین عناصر مورد نیاز برای جلوگیری از عوارض در مادر و کودک می باشد پس در این هفته به مقدار مصرفی آهن خود دقت لازم را داشته باشید زیرا کمبود آهن باعث کم خونی، خستگی و بیماری های دیگر برای شما می شود.

در برنامه غذایی خود موارد زیر را جای دهید:

  • پروتئین و مواد مغذی کم چرب: گوشت، مرغ، ماست کم چرب و ماهی تن

  • چربی های اشباع نشده: روغن زیتون و روغن کانولا

  • میوه و سبزیجات: سیب، هلو، هویج و اسفناج

  • غلات: گندم و نان های سبوس دار

سعی کنید در کنار این موارد از چربی های اشباع شده و ترانس بالا که در دمای اتاق به صورت جامد می باشند (کره، چربی گوشت گاو و ...) و نوشابه های شیرین پرهیز کنید.

 

ورزش در هفته شانزدهم بارداری

در هنگام ورزش سعی داشته باشید حالت طبیعی بدن خود را حفظ کنید و تا جایی که می شود صاف بایستید. بزرگ شدن رحم، سینه ها و تغییر کردن مرکز ثقل بدن فشار زیادی بر قوس کمر می آورد.

 

انواع آزمایش ها در هفته شانزدهم بارداری

حتی اگر غربالگری سه ماهه اول را انجام داده باشید، باید از طریق آزمایش خون سطح آلفافتوپروتئین خون شما اندازه گرفته شود. میزان سطح آلفافتوپروتئین در خون مادر می تواند به تشخیص وجود نقص های لوله عصبی جنین کمک کند. اگر سونوگرافی NT را همراه با غربالگری سه ماهه اول انجام نداده باشید و یا حتی غربالگری سه ماهه اول را انجام نداده باشید پزشک برای شما در کنار غربالگری سه ماهه دوم، آزمایش چهارگانه خون را نیز تجویز می کند.

این آزمایشات معمولا بین هفته های 15 تا 17 صورت می گیرد.

 

نکات و موارد ممنوعه در هفته شانزدهم بارداری

خوردن آسپرین و بروفن اکیدا ممنوع

سردرد یکی از دردهای رایج دوران بارداری می باشد که بیشترین زمان آن در اوایل بارداری پدیدار می شود. این سردرد ها اکثرا تنشی است که با دردی مبهم و ثابت در دو طرف سر و پشت گردن همراه می باشد و مستقیما با تغییرات و نوسانات در هورمون ها و گردش خون ارتباط دارد. اگر شما به این نوع سردردها حساس باشید به احتمال زیاد در دوران بارداری خود اذیت شده و در مواقعی غیر قابل تحمل برای شما خواهد شد بنابراین سعی کنید تا جایی که می توانید آن را تحمل کرده و برای تسکین آن به سمت مسکن ها نروید، اما اگر برایتان خیلی غیر قابل تحمل بود و نیاز به مسکن داشتید از استامینوفن استفاده کنید. در بین مسکن ها استامینوفن بهترین می باشد و به یاد داشته باشید هرگز از آسپرین و بروفن برای تسکین دردهایتان استفاده نکنید زیرا این دو قرص باعث اخلال در رشد جنین می شوند.

 

زمان مسافرت رفتن است

سه ماهه دوم، سه ماهه کاملا بی خطر است و بهترین زمان مسافرت برای شما از هفته بیستم تا بیست و هفتم می باشد.

توصیه می شود در سه ماهه سوم به سفرهای طولانی نروید. همچنین از آغاز این سه ماهه یعنی از هفته 29 بارداری و یا همان ماه هفتم برای سفرهای هوایی نیاز به نامه ای از طرف پزشک زنان خود دارید که در آن پزشک به شما اجازه سفر با هواپیما را داده باشد. اما از هفته سی و ششم بارداری دیگر این مجوز صادر نمی شود.

 

نکته هایی برای پدران در هفته شانزدهم بارداری

در این مدت با فرزندتان حرف بزنید، شعر و لالایی برایش بخوانید تا صدای شما را تشخیص دهد و با آن آشنا شود.

در این هفته ها همسر شما می تواند حرکات جنین را تا حدودی حس کند اما برای احساس کردن این حرکات توسط شما، باید چند هفته دیگر صبر کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد